Marketing Automation. Doe het goed of doe het niet!

Iedereen praat erover. Natuurlijk. Hoe mooi kan het zijn; marketing inspanningen die direct converteren naar leads. En zo in uw sales funnel belanden. U moet nog net even die klant (want tsja, zo is die lead alvast gekwalificeerd) bellen of hij het geld nu al kan overmaken.

Of werkt dat niet zo. In deze blog gaan we dieper in op het fenomeen marketing automation. Dit staat in Nederland nu nog in de kinderschoenen, maar zal de komende jaren een steeds grotere rol gaan innemen bij uw sales- en marketinginspanningen.

Content (was) King

Zo langzamerhand bereiken we vooral in B2B een omslagpunt in content marketing. Niet dat het niet meer werkt, maar de wijze waarop is anno 2016 wel achterhaald. Waarom? Heel simpel, er is gewoonweg een overkill aan content. Iedereen schrijft maar blogs, kennisartikelen, whitepapers, etc. De inbox stroomt vol met nieuwsbrieven en uw timelines in twitter en linkedin houden het gewoon niet meer bij. Niet voor niets hanteren de social media kanalen ingewikkelde algoritmes om u zoveel mogelijk de juiste content aan te bieden, en dus niet alles!

We verspreiden het liefst zoveel mogelijk cntntet. Echter deze overkill creëert ook verzadiging. Het zal de komende jaren dan ook vooral gaan over de keuze van kanalen en het inzetten van technologie. Marketing Automation dus. De kunst is om relevant te zijn, op het juiste moment, op de juiste plaats en met de juiste content. Inspelen op die thema’s waar uw klant zich mee bezig houdt.

The days where you could win easy organic web traffic with only content marketing are over.

Meten = weten = conversie

Marketing Automation

Het meten van uw marketinginspanningen wordt steeds belangrijker. Technologie speelt hierin natuurlijk een grote rol. Maar het vraagt ook om een gedegen voorbereiding. Om te beginnen moeten natuurlijk sales en marketing optimaal met elkaar afgestemd zijn. Maar daarnaast is het zeer belangrijk om uw buyer personas zo goed mogelijk in kaart te brengen en hun buyer’s journey te kennen. Op basis daarvan kunt u uw contentmarketing-strategie ontwikkelen en deze borgen in uw CRM-systeem. Als dat allemaal voor elkaar is, kunt u aan de gang met marketing automation. U kunt dan, en alleen dan, perfect inspelen op alle informatiebehoeftes van uw klanten en prospects. Hebt u het voorgaande niet op orde, vergeet marketing automation dan maar. Het is niet alleen een leuk stukje software, maar vooral integraal onderdeel van je sales- en marketingactiviteiten.

checklist

"Bent u klaar voor Marketing Automation?
Er zijn diverse handige checklists die u helpen daarachter te komen."

 

Wat is marketing automation nu eigenlijk?

Met marketing automation bereik je de juiste persoon op het juiste moment met de juiste content. Het is dus de inrichting van een automatisch leadgeneratieproces of klantbewerkingsproces met als doel het genereren van leads, het verhogen van conversie en het creëren van ambassadeurs. Niet eenmalig, maar een continu proces om zodoende uw klanten en prospects betrokken te laten blijven bij jouw activiteiten via periodieke content en/of contactmomenten.

In de praktijk betekent dit simpelweg het volgende: Marketing automation helpt u bij het opzetten van campagnes via print (let op: wel goed inbrengen in het systeem), e-mails (nieuwsbrieven of actiemails), landingspagina’s / websites en het realiseren van succesvolle marketingcampagnes. Met marketing automation wordt u in uw werk als B2B-marketeer effectief geholpen.

“Marketing Automation maakt het werk als B2B-marketeer gewoon makkelijker”

marketing automation infographic

Enkele voordelen op een rij

• U kunt eenvoudiger en effectiever uw content inzetten en beheren / sturen
• Uw gesegmenteerde doelgroep krijgt de content waar ze behoefte aan hebben
• U kunt precies zien wat uw doelgroep interessant vindt, door het meten en registeren van kliks, welke informatie hij/zij online bekijkt en downloads
• Uw conversie wordt keurig gemeten en gerapporteerd
• U hoeft uw doelgroep niet meer ongevraagd mails te sturen, u kunt beter volgen waar ze behoefte aan hebben
• Het is te koppelen aan uw CRM-systeem, zodat alle informatie zichtbaar is in uw eigen omgeving
• In uw CRM worden de leads gekwalificeerd en automatisch de sales funnel ingeleid
• De (marketing)kosten per lead zijn zichtbaar

De keuze is aan u

Er zijn diverse aanbieders van marketing automation software. Het is vooral belangrijk in kaart te brengen wat u ervan verwacht, welke CRM-software u reeds gebruik, de aansluiting die er daarop is en vooral wat u wilt uitgeven. Want goede systemen zijn niet goedkoop. Enkele aanbieders zijn:
Eloqua
Act-On
Hubspot
ActiveCampaign

Een mooi artikel over de keuze voor het juiste pakket vindt u hier op marketingfacts.

Wil je meer weten of advies wat marketing automation voor u kan betekene, of gewoon een goede brainstormsessie over de communicatie van uw bedrijf? Bel of mail gerust!

In een volgend artikel gaan we dieper in op de te gebruiken software en wat voorbeelden van succesvolle campagnes.

.addthis_pill_style { width: 50px !important; }
Download Freewww.bigtheme.net/joomla Joomla Templates Responsive