It’s all in the mix; online vs offline communicatie

Bedrijven zetten in deze tijd het liefst in op online communicatie. Vaak met het idee dat online communicatie goedkoop, gemakkelijk en altijd up-to-date is. Het is bijna de standaard geworden. Maar vergeet je offline communicatie niet. In deze tijd van informatie overload die online erg goed merkbaar is, is fysiek contact maken met je doelgroep net zo belangrijk en minimaal zo doeltreffend als online communicatie.

Offline middelen: de voordelen

Je kunt niet alleen met klanten in contact komen door een slimme website te bouwen of via social media berichten je netwerk in te sturen. Offline media bieden mogelijkheden die er online niet zijn. Een aantal voordelen van offline op een rijtje:

  • Met offline media kom je fysiek onder de aandacht van je doelgroep. Een direct mailing pak je vast, een seminar woon je fysiek bij, een beurs bezoek je persoonlijk.
  • De beleving van offline media is anders dan met digitale middelen. Door persoonlijk contact is het bouwen van een relatie offline gemakkelijker. Een event wordt vaak na lange tijd vaak nog herinnerd.
  • De bewaarfunctie van sommige offline media is groter dan online. Een brochure kan een poos op een bureau liggen en een relatiegeschenk wordt voor een bepaalde periode gebruikt.
  • Offline media bereiken andere mensen dan online media. Je mag als bedrijf niet zomaar je prospects mailen. Een digitale nieuwsbrief mag je alleen sturen naar klanten of personen die jou toestemming hebben gegeven. Een brievenbusmailing mag naar elk gewenst adres worden gestuurd.
  • Offline media kunnen volledig in de huisstijl van je organisatie gegoten worden en er zijn geen beperkingen bij de vormgeving van diverse offline communicatiemiddelen.

“The goal of online dating is to get offline as quickly as possible”

puzel online oflineCross-mediaal

Met de voordelen die offline middelen met zich meebrengen, willen we niet zeggen dat je online minder actief moet worden. Wat we wel mee willen geven, is dat je jouw online strategie het best kunt aanvullen met diverse offline media om je doelgroep beter te bereiken. Door online media met offline media te combineren, profiteer je van beide soorten media. En de herhaling van de boodschap in verschillende middelen, maakt dat de boodschap beter blijft hangen.

Case ‘Seminar’

QuoteNeem nu een seminar. Een fysieke uitnodiging komt persoonlijker over dan een online uitnodiging. En het blijft gemakkelijk erin je geheugen wanneer een uitnodiging op je bureau ligt. In de uitnodiging kun je een webadres vermelden voor meer achtergrondinformatie over het thema of over de sprekers. Ook kun je je online aanmelden. Een digitaal toegangsbewijs wordt na aanmelding toegestuurd en als je je na een periode toch nog niet hebt ingeschreven, krijg je online een herinnering. Na je aanmelding krijg je een dag van te voren een parkeertip via een e-mail en een sms-je ‘leuk dat je komt, tot morgen!’ waardoor je voelt dat je verwacht wordt en men het fijn vindt dat je komt. Tijdens het seminar krijg je de gelegenheid om vragen te stellen en post je in de pauze een pakkende Tweet, of een berichtje op linkedin. Na het seminar kun je de presentaties dowloaden van de site en krijg je een bedankje voor je komst.

 

It’s all in the mix

Het aantal contactmomenten met je doelgroep wordt vergroot zonder vervelend te worden, wanneer je online met offline middelen combineert. Offline middelen kunnen online middelen juist versterken, door traffic te genereren naar websites of social media platforms. Zoekopdrachten voor Google ontstaan in vele gevallen met een offline ontstaan idee…

Wil je advies over een optimale inzet van online en offline middelen, of gewoon een lekker creatief idee voor een direct mailing? Bel of mail gerust!

.addthis_pill_style { width: 50px !important; }
Download Freewww.bigtheme.net/joomla Joomla Templates Responsive