De kracht van een sterk merk; Tesla, Sinek en Tiggelaar

Afgelopen september waren we, zoals elk jaar, op de Bouwkennis Jaarbijeenkomst. Dit jaar met het thema ‘disruptie’. Een intrigerend onderwerp dat op verschillende niveau’s werd uitgewerkt door vier verschillende sprekers. En ja hoor, bij de eerste spreekster, Kim Liebrecht, countrymanager Van Tesla kwam hij weer voorbij: The Golden Circle van Simon Sinek.

Golden circleWaarom doe je wat je doet?

Je kent hem waarschijnlijk wel, de cirkel met de drie ringen, de eerste ring met het woord “What”, de tweede ring met het woord “How” en de binnenste cirkel met het woord “Why”. In bijna elk van onze kennismakingsgesprekken beginnen we bij de eerste ring, ‘wat doen jullie eigenlijk precies’? En we krijgen een keurig antwoord van wat er binnen een organisatie gebeurt. Meestal ook met details over de manier waarop, namelijk door geen boren te verkopen maar gaten, door problemen op te lossen en mee te denken met de klant. Maar als we vraag waarom ze nu precies doen wat ze doen, moet men vaak het antwoord schuldig blijven. ‘Zo is ons bedrijf nu eenmaal in de loop der tijd ontwikkeld’, ‘onze klanten willen het hebben’, ‘de markt heeft het gewoon nodig’. En hoe klant- en marktgericht de laatste twee antwoorden ook lijken, het draagt niet bij aan een sterk en toekomstbestendig merk.

BouwkennisLR

Geïnspireerd!

Mensen raken geïnspireerd door andere mensen die buiten de vakjes kleuren, verder denken dan het hier en nu. Hoe inspireer je als bedrijf andere mensen? Neem Tesla als voorbeeld, zij hebben in hun missie niet staan dat ze de energiezuinigste auto willen maken, maar de wereld duurzamer maken. Ze gaan met hun duurzame energieopwekking en energieopslag verder dan alleen een elektrische auto. Waarom doen ze wat ze doen? Uit passie voor schone energie en techniek.

 

Van 5 woorden naar 1 zin in anderhalve minuut

Nog een keer: waarom doe je als bedrijf wat je doet? Eenvoudigweg de antwoorden in de golden cirkel zetten, blijkt toch lastiger dan gedacht. Ben Tiggelaar kwam op dezelfde Bouwkennis Jaarbijeenkomst met een creatieve, snelle oplossing. Opdracht 1: schrijf in 30 seconden 5 woorden op waar je blij van wordt. Het viel ons op dat de meeste mensen in de zaal dat wel lukte. Opdracht 2: maak van deze 5 woorden in 1 minuut een zin die van toepassing is op wie je in je werk bent. En ineens stond op papier wat ons in ons werk drijft en waar we blij van worden. Van de woorden ‘nieuw’, ‘energie’, ‘creatief’, ‘helpen’ en ‘succes’ kon de volgende zin gemaakt worden: "In ons werk zijn we graag bezig met nieuwe dingen, producten, ideeen en klanten, daar krijgen we energie van en worden we creatief van. We helpen klanten graag om succes te behalen.” Wanneer dit voor de vuist weg gevraagd was, zou er ongetwijfeld te breed gedacht worden, een te lang antwoord geformuleerd worden en was er vast en zeker een onbevredigd gevoel overgebleven of alles wel goed genoeg verwoord was. Moet het nog bijgeschaafd? Vast, maar een eerste stap is snel gezet.  

Jaloersmakend 

Probeer het zelf eens voor jouw organisatie en inspireer de mensen om je heen met jouw visie en ideeën. Je zult zien: het werkt aanstekelijk, zowel binnen je organisatie als bij je potentiële klanten. Het nieuwe model 3 van Tesla wordt al gereserveerd, terwijl deze nog niet eens op de markt is. Hoe jaloersmakend is dat? 

---------------

Samen aan de slag met de ‘Why?’ van je bedrijf?  YOOKY helpt je graag met je zoektocht naar je “Why” en mocht je die gevonden hebben, helpen we graag deze te vertalen in al je communicatieuitingen. Neem gerust contact met ons op. Kost niets, en levert wellicht veel op.

.addthis_pill_style { width: 50px !important; }
Download Freewww.bigtheme.net/joomla Joomla Templates Responsive